Sunday, 20 September 2015

Sehingga Denyut Berhenti.

*flashback*

Masa tu ada kemahiran insaniah. Tak nak cerita panjang cuma nak ambil dekat part kita orang kena tulis surat ala-ala wasiat. Tahu tajuk apa yang diberi ?

"Andai aku tiada lagi...

Aku macam, apahal tajuk ni ? Saja nak bagi sedih ke apa ? Dah tu nak bagi kat mak abah pulak. Tak nak protes lebih, buat je la.

*flashback lagi*

Ni no ni no ni no !!

Bunyi ambulan. Daripada khusyuk buat kerja terus terhenti dan fikiran mula bertanya-tanya. Siapakah ? Sakit apakah ? Kenapakah ?

Okey, berlalu pergi begitu saja. Kerja yang tadi dibiarkan. Tak lama kemudian, bunyi wasap masuk. Menerima khabar yang tak disangka. Tergamam sebentar. Lalu kaki dilangkahkan ke katil. Berbaring sebentar sehingga jauh fikiran melayang.

" Mati memang tak mengenal usia. "

Tertanya kepada diri sendiri.

"Ajal aku pulak bila ?"

"Takut. Aku belum cukup bekalan nak bawa ke sana."

Sehinggakan aku terfikir,

"Kalau aku tido, aku pergi macam mana ?"

* * *

Dalam hidup ni ada satu jodoh yang pasti dan satu belum pasti.
Kau tahu apa jodoh kau yang pasti ?
Ya jodoh kau dengan sakaratul maut.
Pengakhiran yang bagaimana kau mahu ?
Tepuk dada kau dengan tangan digenggam kuat dan tanya iman.

Ya, pastinya mahu dalam keadaan husnul khatimah.
Sebab tu kena sediakan bekalan.
Apa kamu tahu, kita bagaikan musafir di dunia ini.
Mencari bekalan ke dunia kekal selagi masa masih ada.

Bermusafir di dunia ini yang hanya sementara.
Yang akan binasa suatu hari nanti.
Dapat bayangkah kamu ?
Pastinya terkelip-kelip mata dan tergeleng-geleng kepala memikirkannya.

Memang.
Mengingati mati, meresap keinsafan dalam diri.
Mungkin hanya seketika, lalu kembali lalai.
Itu manusia.

Hanya mati peringatan yang terbaik.
Ingat-ingatlah selalu.
Moga kita berusaha memperbaiki diri,
Yang masih nampak di sana lubang, di sini juga lubang.
Tak cantik kan ?
Persembahkanlah yang terbaik buat Dia Pencipta.

Bukanlah mahu menunjuk diri ini sudah sempurna.
Tidak.
Masih banyak yang kurang, yang compang camping.
Bila aku teringat, maka aku peringatkan jua kamu.
Kala aku lupa, sedarkan aku pulak.

2 comments:

Moga yang datang bertandang mendapat manfaat. Yang buruk itu daripada diri ini sendiri dan segala yang baik datang daripada-Nya. ^^