Thursday, 16 July 2015

Berdiam Lebih Baik

"Many people see things, but they do not observe." - Sherlock Holmes

Setuju dengan statement ni ?
Aku setuju.
Memang betul pun.
Ramai orang boleh melihat,
Tapi mereka tak memerhati.
Memerhati macam mana ?
Haipp,
Jangan perhati benda tak elok.
Allah murka.
Maksud memerhati dekat sini,
Memerhati dengan ilmu.
Bukan dengan otak kosong.
Maknanya kita kena fikir.

Sebenarnya aku bukan nak cakap sangat pasal statement tu.
Aku nak cakap aku ni silent.
Jadi, aku lebih suka memerhati.
Dekat rumah aku takde tv.
Jadi, tak sempat la tengok drama ke apa.
Tapi aku sempat la jugak tengok drama lain.
Drama dekat ask.fm
Drama paling hot dekat ask.fm ,
Manusia yang suka bash orang lain.

Serius tak faham.
Kenapa nak bash bash orang ?!
Ops, teremosi pulak.
Serius aku cakap, buat macam tu takde faedah.
Takde faedah !
Dah tu bash orang anonymously pulak.
Kiranya berani bash orang sebab orang tak kenal kau la ?

Bash bash ni tak baik.
Dah kira zalim dengan manusia tu.
Tambahan pulak golongan yang terkena kebanyakan daie dan daieyah.
Kenapa nak bash dia orang ?
Nak uji la,
Apa dia orang ni hebat ke tak ?
Apa dia orang ni kuat ke tak ?
Tak payah !
Orang nak sebarkan dakwah, kau nak buat macam tu.
Lepastu kau rasa mereka akan futur ?
Mungkin kau akan berjaya buat macam tu,
Tapi kau ingat mereka akan selamanya futur ?
Nope !
Orang yang nak tegakkan agama Allah, tak akan berputus asa.
Kalau nampak keburukan mereka, jadikan sempadan.
Yang baik tu jadikan tauladan.
Jadi,

"Be the person who can see things and observe it." - Sirrun

No comments:

Post a Comment

Moga yang datang bertandang mendapat manfaat. Yang buruk itu daripada diri ini sendiri dan segala yang baik datang daripada-Nya. ^^