Thursday, 12 September 2013

Solat untuk Cemerlang di Sekolah

Assalamualaikum.
Kali ni ain nak berkongsi tentang faedah dan kepentingan solat. Actually, ni la info yang ain nak kongsi hari tu. Haha, sekarang baru ade masa nak post. Tahukah mengapa Allah SWT mewajibkan solat ? Jawapannya ialah kerana Allah SWT sangat sayangkan kita. Dengan mendirikan solat, kita akan dapat ganjaran pahala. Bukan itu sahaja ! Solat juga sangat penting kerana ia pasti dapat membantu pelajar menjadi cemerlang. Bagaimana ?

Bekalan Oksigen Ke Otak
Untuk menjadi pelajar yang cemerlang, otak kita perlu sentiasa mendapat makanan yang mencukupi. Oksigen ialah salah satu makanan otak. Oksigen terkandung di dalam darah dan dipam oleh jantung ke seluruh badan termasuk otak. Menurut Peter Russel dalam bukunya yang bertajuk " The Brain Book " , otak orang yang solat bekerja tujuh peratus lebih cepat dan 14 peratus lebih tepat. Ish..betul ke ? Macam mana boleh jadi macam tu ?

Kedudukan Otak Dan Jantung
Semasa berdiri dan duduk, jantung berada di bawah manakala otak berada di atas. Semasa bernafas, kita menyedut masuk oksigen ke dalam paru-paru. Jantung pula akan mengepam darah untuk dihantar ke seluruh badan. Darah dipam oleh jantung akan pergi dan singgah di paru-paru untuk mengambil oksigen. Kemudian darah yang mengandungi oksigen itu akan dipam semula untuk dihantar ke seluruh badan termasuk otak. Namun demikian, darah yang dipam untuk naik ke otak terpaksa menempuh perjalanan yang sangat sukar. Ini disebabkan darah yang membawa makanan otak ( oksigen ) itu terpaksa bekerja keras melawan tarikan graviti untuk sampai ke otak.

Faedah Ketika Sujud
Salah satu kedudukan terpenting dalam solat ialah sujud. Semasa sujud, kepala berada di bawah. Jantung pula berada di atas. Pada kedudukan ini, darah yang dipam oleh jantung dapat meluncur laju dengan mudah ke otak. Darah tidak perlu lagi melawan tarikan graviti. Hasilnya, otak dapat makanan yang mencukupi. Oleh yang demikian, otak dapat bekerja dengan cemerlang.

Jadi, tidak hairanlah pakar-pakar yang mengkaji otak mendapati otak orang yang solat bekerja lebih cepat dan lebih tepat. Patutlah Allah SWT wajibkan kita solat. Kita fikir solat menyusahkan kita tetapi rupa-rupanya solat membantu kita menjadi cemerlang. Benarlah Allah SWT sangat sayangkan kita. Allah SWT juga tidak pernah menjadikan sesuatu itu sia-sia. =)

Sunday, 4 August 2013

10 Perkara yang Merosakkan Otak

Assalamualaikum.
Hmm, hari ni ain nak berkongsi sedikit info. Haha, nak tahu tak ni ? Meh dekat sikit. Ain nak gitahu ni. Kan actually ain dah tahu lama dah. Masa ain sesaja baca info atas meja dekat library tu. Ain rasa info sebegini sangat penting. Kamu nak biarkan ke otak kamu rosak ? Mesti la tak nak kan ? Ain pun sama ! Nah, takpayah nak berjela lagi. Jom, kita turun bawah untuk tahu apa yang bole merosakkan otak kita.

1- Tidak mengambil sarapan pagi

Tahu tak betapa pentingnya sarapan ? Kita perlukan tenaga untuk membuat sesuatu. Kalau tak ambil sarapan, banyak sel-sel otak akan mati dan otak kita akan menjadi kurang aktif. Dah tu, camner nak belajar kan ? Dengan otak yang lemah, perut berkeroncong. Jadi, seboleh-bolehnya ambil sarapan walaupun sedikit.

2- Terlebih makan

Tak ambil sarapan pun tak bole. Lebih makan pun tak bole. Tahu ? Kalau makan terlebih, kebanyakan darah akan pergi ke perut dan usus untuk proses pencernaan. Ini akan menyebabkan kekurangan darah untuk sampai ke otak dan mengakibatkan kita rasa mengantuk, malas dan hilang daya fokus.

3- Merokok

Rokok rokok dan rokok. Tahu kan rokok tu bahaya ? Kenapa bahaya ? Sebabnya, rokok tu mengandungi pelbagai racun yang bole membunuh banyak sel otak. So, stop smoking ya..

4- Mengambil gula berlebihan

Gula yang berlebihan tak baik tahu untuk kesihatan. Bole bawa penyakit ! Gula yang berlebihan dalam badan bole menganggu penyerapan protein dan nutrisi. Dan ini tidak elok untuk perkembangan otak.

5- Menghidu udara tercemar

Udara sekeliling kita macam mana ? Selalu tercemarkah ? Kita kena elakkan diri daripada menghidu udara tercemar. Sebab apa ? Sebab udara tercemar tu bole merosakkan sel-sel otak. Asap rokok pun kita kena jauhinya.

6- Tidur yang berlebihan

Yeah, ini sama macam makan yang berlebihan tu. Bila tidur berlebihan, otak akan menjadi kurang aktif dan bole melemahkan daya fikir seseorang.

7- Tidur dengan menutup muka

Tahukah dengan tidur menutup atau menekup muka tak kiralah dengan tangan ke buku ke bantal ke bole menyebabkan gas karbon dioksida terperangkap dan disedut semula semasa bernafas. Ini akan menyebabkan kita kekurangan oksigen.

8- Kurang berimaginasi

Berfikir merupakan salah satu cara nak mengasah otak kita. Kurang berimaginasi akan meyebabkan tahap kecerdasan otak kita menurun.

9- Jarang berfikir

Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita lembab dan kurang aktif. Kalau selalu berfikir, ini akan meningkatkan keupayaan otak kita.

10- Tidak membaca al-Quran

Al-Quran merupakan kalam Allah swt. Membacanya dapat memberi kita banyak faedah kepada badan kita termasuklah mengaktifkan otak dan mengelakkan daripada rosak. Tidak membaca al-Quran akan menyebabkan otak kita dungu dan dangkal. Sehari sehelai pun dah okeh kan ?

Saturday, 8 June 2013

15 Panduan Menjelang Hari Peperiksaan

Assalamualaikum.
Tadi Ain selongkar fail Ain. Jumpa la kertas fasal tajuk entri tu. Actually, kertas ni Ain dapat masa motivasi perdana pengawas pusat sumber tahun ni. Rasanya lebih baik dikongsi. Kan ? Lagipun, bebudak form3 dan form5 kan nak duduki PMR dan SPM tak lama lagi. Ahaha, bukan jer dia orang boleh guna panduan ni. Semua yang bergelar pelajar mesti boleh guna. Okeh, tak payah nak taip-taip panjang. Kita tengok terus apa panduannya ya ?

15 PANDUAN MENJELANG HARI PEPERIKSAAN :


  • Sentiasa menjaga hubungan dengan Allah. ( penting ! )
  • Jangan sakiti hati ibu bapa. ( nak dapat berkat )
  • Jangan sakiti hati guru. ( ni pun sama, nak dapat berkat )
  • Insaf dengan tanggungjawab sebagai anak.
  • Amalkan membaca Al-Quran. ( ustaz cakap sebaris ayat pun dah okeh )
  • Tidak hadkan masa belajar.
  • Ikut kemampuan diri.
  • Memahami format kertas soalan.
  • Semua ujian bulanan adalah penting.
  • Sediakan nota ringkas.
  • Fahami topik dengan mendalam.
  • Cari suasana yang seronok untuk belajar.
  • Amalkan makanan tambahan untuk mencerdaskan minda. ( macam kismis dan lain lagi )
  • Hargai masa.
  • Sentiasa berdoa.